X
تبلیغات
پسر اینترنتی - بیوگرافی و عکس - گفت‌وگو با شبنم مقدمي



زندگي پشت نقاب پريچهر
شبنم مقدمي متولد 1351، كارشناس ادبيات فارسي از دانشگاه آزاد، فارغ‌التحصيل از آموزشگاه آزاد بازيگري و دانش‌آموخته مدرسه كارگاهي فيلمنامه‌نويسي حوزه هنري است.

او از سال 1368 در تئاتر و مجموعه‌هاي تلويزيوني به حرفه بازيگري و گويندگي پرداخت. فرزند خاك، به نام پدر و... از بازي‌هاي او در سينماست. راه شب، زير تيغ، بچه‌ها نگاه مي‌كنند و... از جمله مجموعه‌هاي تلويزيوني هستند كه در آنها حضور داشته است. 

شبنم مقدمي همچنين با راديوهاي جوان، فرهنگ، صداي آشنا و... همكاري مي‌كند. 

وي در سريال سقوط يك فرشته با گريمي متفاوت در نقش پريچهر ظاهر شد. به همين مناسبت با او به گفت‌وگو نشستيم.

معمولا نقش‌هايي مانند پريچهر كه شخصيت خاصي دارند تاكنون بسيار كم به تصوير كشيده شده است: نظر‌تان درباره اين نقش چيست؟

همان‌طور كه گفتيد محدوديت‌هايي براي به تصويركشيدن اين‌گونه شخصيت‌ها براي بازيگر زن وجود دارد ايفاي اين نقش علاوه بر سخت بودن، جذابيت‌هايي دارد و اصولا نقش‌هاي سخت است كه بازيگر را به چالش مي‌كشد. هر بازيگري دوست دارد خودش را در شخصيت‌هاي مختلف محك بزند شايد تفاوت‌هايي كه اين شخصيت با شخصيت‌هايي كه پيش از اين بازي كرده بودم داشت باعث شد من بازي در نقش پريچهر را قبول كنم.

پريچهر را چگونه ديديد؟ آيا شناخت كافي و لازم درخصوص اين شخصيت داشتيد؟

طبيعتا نه، پريچهر با خود من به عنوان يك زن تفاوت‌هاي اساسي شخصيتي داشت. ابتدا سعي كردم پريچهر را به صورت كامل بشناسم چون شخصيت خاصي بود. برخي از شخصيت‌ها هستند كه ما به ازاء خارجي دارند و مدل رفتاري آنها را براحتي مي‌توان به دست آورد اما برخي شخصيت‌ها را بسادگي نمي‌توان شناخت و براي به دست آوردن ويژگي‌هاي رفتاري و... آن بايد تلاش جدي كرد و حتي تحقيقات ميداني انجام داد. درخصوص شخصيت پريچهر نكاتي مدنظر كارگردان و فيلمنامه‌نويس بود و خود من هم برداشت‌هايي از اين شخصيت داشتم. سعي كرديم اين ذهنيات را برهم منطبق كنيم و شخصيت پريچهر را با هم بسازيم.

كامل نبودن فيلمنامه پيش از كليد خوردن تا چه اندازه در كارتان تاثير گذاشت؟

ما اين شانس‌ را داشتيم كه با گروه فيلمنامه‌نويسان تعامل لازم را داشته باشيم و با‌ آنها تبادل‌نظر كنيم. من مي‌دانستم كه چه اتفاق‌هايي در داستان براي پريچهر مي‌افتد و اطلاعاتم كامل بود اما اگر فيلمنامه كامل باشد به نفع همه است و قطعا تاثيرگذار خواهد بود.

چه دليلي باعث مي‌شود كارگردانان يا تهيه‌كنندگان بدون داشتن فيلمنامه كامل توليد را شروع كنند؟ به‌نظر شما اين موضوع باعث برطرف كردن مشكلات احتمالي داستان مي‌شود؟

ديدگاهم اين نيست. من فكر مي‌كنم اگر فيلمنامه كامل و خوب داشته باشيم بسياري از مشكلات حل مي‌شود. ما بالاخره خط قرمزها را مي‌شناسيم و مي‌دانيم كه مخاطب چه چيزي را دوست دارد پس مي‌توانيم فيلمنامه را كامل كنيم و سپس تصويربرداري را شروع كنيم. مهم فيلمنامه خوب است كه بايد دستمان باشد و بر همان اساس توليد داشته باشيم.

گريم تا چه اندازه به شما كمك كرد تا سيماي زني از طبقه فرودست را باورپذير بازي كنيد؟

طبعا شكل ظاهري كه براي يك شخصيت در نظر گرفته مي‌شود بسيار مهم است. فرم و ظاهر در شكل گيري نقش موثر است. پريچهر ويژگي‌هاي خاص فيزيكي داشت مخصوصا دندان‌ها و اتفاقاتي كه روي صورتش افتاده بود. گريم پريچهر تفاوت‌هايي با گريم‌هاي ديگر داشت و مطمئنا ارتباط اين شخصيت را با مخاطب حفظ مي‌كرد به‌گونه‌اي كه باعث مي‌شد مخاطب اين شخصيت را بپذيرد.

معمولا خانم‌ها دوست دارند گريم‌هاي زيبايي داشته باشند. مشكلي با نوع گريم نداشتيد؟

در اين‌كه اين گريم را پذيرفته بودم، مشكلي نداشتم چون بازيگري حرفه من است. يك روز بازيگر در اوج زيبايي است و يك روز هم بايد گريم‌هاي خاص را بپذيرد. به طور مثال مي‌توانم به گريم خانم گوهر خيرانديش در فيلم بانو و خانم معتمدآريا در فيلم گيلانه اشاره كنم. گريم شخصيت پريچهر برايم بسيار طبيعي بود. اما روزهاي اول تحمل كردنش سخت بود بخصوص دنداني كه داشتم.

جايي ‌خواندم كه شما گفته بوديد بازي در سريال سقوط يك فرشته نقطه ضعف كارنامه بازيگري من خواهد بود واقعا اين موضوع صحت دارد؟ دليل بيان اين جمله چيست؟

اين موضوع صحت ندارد. من همه جا گفته ام كه بازي در سريال سقوط يك فرشته نقطه عطف بازيگري من است. من احساس مي‌كنم بازي در اين نقش به جرات خودم و به شهامت آقاي بهراميان برمي‌گردد كه باعث شد چنين شخصيتي خلق شود.

در ايام ماه مبارك رمضان بسياري از شبكه‌ها سريال‌هاي ماورايي توليد مي‌كنند. مهم‌ترين دليل توليد اينگونه سريال‌ها از نظر شما چيست؟

به هر حال مردم به عنوان تماشاگر سلايق مختلفي دارند. برخي از مردم سريال‌هاي ماورائي و برخي هم مجموعه‌هاي اجتماعي يا فرهنگي را دوست دارند. سازندگان سريال‌ها بايد سليقه مخاطب را بشناسند و بر همان اساس برنامه توليد كنند. توانمندي توليد هم وجود دارد و مطمئن هستم كه همكارانم براي رضايتمندي مخاطب تمام تلاششان را مي‌كنند.

برنامه‌ريزي و هزينه فراواني براي توليد مجموعه‌هاي ماه رمضان مي‌شود. به نظر شما آيا به همين اندازه‌اي كه سرمايه‌گذاري مي‌شود توانسته مخاطب جذب كند؟

من نمي‌توانم در اين خصوص نظر بدهم. اما تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه انعكاس نمايش سريال سقوط يك فرشته را از طرف مردم شاهد بودم كه نسبت به پخش اين سريال ابراز رضايت مي‌كردند. اگر سريال جذاب نبود نمي‌توانست مخاطب داشته باشد.

فكر مي‌كنيد مجموعه‌هاي مناسبتي فقط در ايام خاصي با استقبال مواجه مي‌شود يا اگر اين‌گونه مجموعه‌ها در زمان ديگري هم پخش شود مي‌تواند براي مردم جذاب باشد؟

من فكر مي‌كنم كار خوب هر موقع پخش شود مخاطبان خود را دارد. در ايام نوروز يا ماه مبارك رمضان و مناسبت‌هاي ديگر فرقي نمي‌كند. برنامه‌ساز بايد از هر فرصتي براي به دست آوردن و راضي كردن مخاطب تلاش كند. تعارف نداريم در حال حاضر بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي تلاش مي‌كنند تا با سريال‌هاي مختلف مخاطبانشان را نه تنها حفظ كنند بلكه به آنها بيفزايند. پس در اين رقابت ما بايد ذائقه مخاطبانمان را بشناسيم و براي آنها برنامه‌هاي خوبي توليد كنيم.

در سال‌هاي اخير به‌واسطه رونق مجموعه‌هاي ماه رمضان بازيگران هم فرصت پيدا كرده‌اند توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند، امسال البته اين اتفاق كمتر افتاده و بعضي بازيگران كمتر از حد انتظار ديده مي‌شوند، دليلش چيست؟ برخي معتقدند در مجموع سهم بازيگران در جذب مخاطب چندان بالا نبوده است شما با اين نظر موافقيد؟

من نمي‌توانم درخصوص مجموعه‌هاي ديگر نظر بدهم. اما مي‌توانم بگويم كه بازيگران سريال سقوط يك فرشته از سطح بالايي برخوردار بودند و بازي خوبي هم به نمايش گذاشتند. ضمن اين‌كه آقاي بهراميان هم در سطح بالايي قرار دارد و اين سريال را حتي بالاتر از استاندارد تلويزيون توليد كرد. اگر دقت كرده باشيد دكوپاژ او بيشتر سينمايي است و به نوعي همه كساني كه در اين مجموعه حضور داشتند تلاش كردند تا اثر خوب و قابل قبولي توليد كنند. آنچه كه من در اين سريال ديدم از بازيگران گرفته تا فيلمنامه‌نويس و عوامل پشت صحنه همه به فكر توليد موثر بودند.

خانم مقدمي! شما را به عنوان بازيگر تئاتر، سينما، تلويزيون و راديو مي‌شناسيم. در حال حاضر كدام يك از اين عرصه‌ها براي شما جدي‌تر است؟

من بازيگر تئاتر هستم و در واقع اصليتم تئاتري است. الان برايم فرقي نمي‌كند هر جا كه متن خوب، كارگردان خوب و نقش خوب باشد فعاليت مي‌كنم. عرصه اش هم برايم فرقي نمي‌كند تئاتر، سينما، تلويزيون يا راديو باشد.

آيا بازيگراني كه از تئاتر به عرصه تصوير مي‌آيند، كار بهتري را نسبت به ديگر همكارانشان ارائه مي‌دهند؟

همه كساني كه در صحنه تئاتر خوب ظاهر مي‌شوند در سينما و تلويزيون هم موفق هستند. اگر بخواهيم مثال هم بزنيم مي‌توانيم از آقايان انتظامي، نصيريان و خانم‌ها شيخي، علو و... ياد كنيم. قطعا كساني كه از تئاتر شروع كردند در كارشان موفق‌تر هستند.

بازي شما به عنوان يك بازيگر متكي به قواعد مورد قبول است يا تجربي و غريزي است؟

من گاهي بسيار متكي به تكنيك هستم و گاهي بسيار حسي عمل مي‌كنم اما در كل مي‌توانم بگويم تابع حس صحنه هستم كه چطور ايجاب كند و اصولا اين قانون نيست و قاعده‌اي هم ندارد. بازيگراني هستند كه تحصيلات آكادميك و تجربه دارند و بازيگراني را هم مي‌شناسيم كه بدون هيچ‌گونه تحصيلاتي فعاليت مي‌كنند و فقط به صورت غريزي و تجربي در اين عرصه حضور دارند و موفق هستند.

اگر يك مرور كوتاه روي كارنامه هنري شما داشته باشيم به نظر مي‌رسد مسيري را كه شما به عنوان بازيگر از صحنه تئاتر تا تلويزيون و در نهايت تا سينما طي كرده‌ايد مسيري است كه به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران مناسب‌ترين و سنجيده‌ترين مسير براي پختگي و تعالي يك بازيگر است.

واقعيت اين است كه من مسير ديگري به جز همين راهي كه طي كردم بلد نيستم، در واقع تنها مسيري كه مي‌شناسم و مي‌شناختم همين است! بد و خوبش را هم راستش نمي‌دانم. البته راه‌هاي فرعي زيادي براي رسيدن به هدف وجود دارند ولي به اعتقاد من بازيگري كه سعي مي‌كند با استفاده از آن مسيرها مراحل پيشرفت را طي كند، بدون شك آسيب‌ها و تبعات آن راه‌ها را هم بايستي تحمل نمايد. اما راهي را كه من طي كردم راهي است كه عواقب و تبعاتي نداشته و تنها مشكل آن صعب‌العبور بودن آن است. براي طي اين راه بازيگر بايد صبر داشته باشد و ايمان و اطمينان نسبت به درستي كاري كه انجام مي‌دهد.




موضوعات مرتبط: مصاحبه با بازیگران و هنرمندان

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 13 شهریور1390 نویسنده : پسر اینترنتی - نظرات: